"אתה קראת לי?" "אתה זרקת לי?" "אז אותך לשופט", או: מלחמת בוץ של שני מותגי בירה גדולים.

סיפור קטן ולא ממש חשוב המוכיח עד כמה תאגידי ענק (כמו פוליטיקאים, למשל) יוצאים למלחמה על מה שיכול להחשב לשטויות, שספק אם מעניינות את הצרכנים והציבור, כלומר על כבודם.

במהלך חורף 2017 השיקה מבשלת הבירה אנהאוזר-בוש קמפיין למותג "באד לייט". הקמפיין מבוסס על הסדרה המפורסמת והנצפית "משחקי הכס". הקמפיין לטלוויזיה תוכנן לכלול סדרת פרסומות לשידור במסגרת משחקי הפוטבול האמריקאי בליגת NFL ובליגת המכללות וגם במסגרת משחקי גביע העולם בכדורגל ברוסיה בשנת 2018. לשיאו היה אמור הקמפיין להגיע במשחקי הסופרבול. בפועל הופקו כשתים עשרה פרסומות לטלוויזיה וכן גם קטעי ווידאו לשימוש במדיה הדיגיטלית.

כחלק מהעולם דמוי "משחקי הכס", נכללה במסגרת הקמפיין דמות של אביר שפניו אינם נראים והוא עטור שריון כחול, כצבע המותג, והנושא את שם המותג "bud light". האביר רוכב על סוס המעוטר גם הוא בשריון כחול ועליו שם המותג.

סימן ההיכר של כל סדרת הפרסומות היתה הקריאה "dilly dilly", שילוב של קריאת קרב, קריאת עידוד, קריאת שמחה ושביעות רצון. קריאה זו קיבלה חיים משלה ורבות עסקו בנסיון להבין מה המשמעות האמיתית שלה. נושא נכבד בפני עצמו. במאמר מוסגר יוזכר שלפני כעשרים שנה התקיים קמפיין אחר של מבשלת אנהאוזר-בוש, למותג "באדווייזר", אחיו הבכור והחזק של "באד לייט", במסגרתו נוצר הביטוי "wassup!" שכבש את עולם הפרסום לאורך שנים.

הפרסומת הראשונה בסדרה הציגה את המלך והמלכה מקבלים מנתיניהם מנחות של בירה "באד לייט" (אז היה מותר, וזה רק בירה ולא ורודה), והעם השמח קורא "דילי דילי" לאות שמחה. בסוף הפרסומת מדגישים את המרכיבים הטבעיים מהם עשויה הבירה.

בהמשך שודרו פרסומות שכולן מתארות את חצר המלך ואת ההתרחשויות בה, כשבכולן העם המריע "דילי דילי" מרים בקבוק בירה מהמותג הנכון והכחול. כך בפרסומת הקוסם, וכך גם בפרסומת הדו-קרב אשר שודרה לקראת העונה הבאה עלינו לטובה של "משחקי הכס".

לשיאו הגיע הקמפיין בפרסומת ששודרה בהפסקת הסופרבול. הפרסומת ששמה היה "אביר הבאד" או באנגלית "bud  knight" (מתחרז עם bud light) הציגה סצנת קרב טיפוסית של כולם נגד כולם בחרבות, רומחים ולפידים. הקרב נפסק עם הגעת האביר הכחול על הסוס הכחול. האביר חוצה את שדה המערכה ושם את פניו למזנון סמוך משם הוא יוצא כשבידיו תיבה של "באד לייט". עם צאתו ולאחר אינטראקציה עם הלוחמים שחדלו מלחום, הוא מניף את חרבו, מזמן את הדרקון נושף האש וכולם נפוצים לכל עבר.

עד כאן מהלך שיגרתי של מסע פרסום של מותג. ומכאן התפתחות דרמטית.

אחד המתחרים המרכזיים בקטגורית בירה לייט (מופחתת קלוריות) הוא המותג "מילר לייט". באו מנהלי

"מילר לייט" ומשרד הפרסום שלהם ותקעו ל"באד לייט" אצבע בעין. הפרסומת שהפיקו כתשובה לסדרת הפרסומות הנסמכות על "משחקי הכס", נפתחת בצילום מגובה רב של שדה קטל טיפוסי המתאם ל"משחקי הכס" אך ללא פרטים מפרים את הזכויות, במרכזו מוטלת דמות בצבע האביר של "באד לייט" ובפינת הפריים השמאלית התחתונה גם עגלה ועליה (בהסתר חלקי) לשניה או שתיים מופיעות שלוש תיבות כחולות של "באד לייט" (קוד זמן 0:02-0:05). בהמשך אנו מגלים שמדובר בעצם בלוקיישן של צילום סרט ושהסצנה שצולמה הסתיימה. רחפן המצלמה מונחת, מישהו מצוות ההפקה (הבמאית?) מכריז "קאט", והאביר הכחול, שהיה מוטל בין הגופות הרבות, מתרומם. הוא מסיר את קסדתו ויחד עם כל הניצבים הוא יוצא להפסקה. באוהל הקפיטריה חולף האביר הכחול על פני המקרר המלא בפחיות בירות "באד לייט", שנראה כאילו איש לא נטל ממנו שום פחית, פותח את המקרר המכיל פחיות "מילר לייט" שכבר חסרות בו פחיות. הפרסומת מסתיימת כאשר האביר הכחול, הבמאית (?) ומשתתף נוסף אוחזים בפחיות "מילר לייט", ומופיע הכיתוב הבא: "בעולם האמיתי מה שחשוב הוא יותר טעם". הפריים מתחלף ומופיע פק-שוט של "מילר לייט" לצד הכיתוב: "יותר טעם ומחצית הפחמימות מאשר ב'באד לייט'".

http://https://youtu.be/Gl_GBZzO27c

אכן אצבע בעין. מילא הטיעון לגבי הטעם והקלוריות. אבל ככה להשתמש בסמלי המותג המותקף, בלי שום הסוואה. מרגיז מאד.

ב"באד לייט" לא נשארו חייבים, ומיהרו לשחרר פרסומת פוגעת לא פחות, בחזקת "אתם העלבתם אותנו? אז קבלו…".

http://https://youtu.be/HGzQ1i_Udc0

בפרסומת נראה המלך, גיבור כל סדרת הפרסומות הקודמת, יושב על כס המלכות ותחת ידו תיבה של בירה "באד לייט". המלך פונה ישירות אל "מילר לייט" בכעס: "הובא לידיעתי דבר הפרסומת שלכם. אני שלחתי לכם ארגז שלם של סירופ תירס וכך אתם משיבים לי? אז אם אתם מחקים את הפרסומת שלנו, אולי כדאי שתחקו את העובדה שאנחנו כן מסמנים את ההרכב התזונתי של הבירה על גבי התיבות שלנו. אנשים רוצים לדעת מה יש להם בבירה, אבל מה אני יודע, אני רק מלך שיודע שלא שותים בירה המכילה סירופ תירס". מרמז כמובן שהבירה של "מילר לייט" מכילה סירופ תירס, רכיב המתקה הנחשב לנחות ביותר בתעשיית המזון, בהיותו תחליף זול ועממי לחומרי המתקה מבוססי סוכר קנה אמיתי.

טוב, זה כבר היה יותר מדי בשביל "מילר לייט". הם עזבו את זירת הפרסומת והגישו תביעה אמתית לבית המשפט בדרישה שיוציא צו המורה ל"באד לייט" להפסיק מייד את שידור הפרסומות המעליבות ולשדר פרסומות המתקנות את  הטענות השגויות והמטעות את הציבור, ובנוסף לקבל פיצוי כספי בגין העובדה שיצרני "באד לייט" מפחידים את הציבור כדי שלא יעבור למותג שלהם.

בינתיים אין החלטה שיפוטית, אבל לנו יש הנאה רבה מההתגוששות.

דעתך חשובה מאד, לכן כל תגובה תתקבל בתודה רבה.