בספרד פועלת סוכנות פרסום בשם שקלטון (Shackelton). לסוכנות סניפים במדריד, בברצלונה וגם בסנטיאגו שבצ'ילה. בין לקוחות החברה ניתן למנות חברות מוכרות כמו אובר, דורקס, חברת הרכבות הספרדית, מקס פקטור, סוני פיקצ'רס ורשת המרכולים קרפור, לצד חברות פחות ידועות.
באתר האינטרנט שלה מפרסמת שקלטון חזון הכולל משפטים כמו:
"אנחנו יוצרים תוכן". "אנחנו הוגים רעיונות שמערבים, מניעים ולעיתים חוצים את גבולות הפרסום והופכים לחדשות". "אנחנו יוצרים מוצרים, אנחנו ממציאים דרכים חדשות לבטא דברים".
וכמו: "משימתנו היא לתקשר, האובססיה שלנו היא להיות אפקטיביים, והמדיה שלנו היא הכל, כי כל דבר שקיים אומר משהו ואם המדיה אינה קיימת, אנחנו ממציאים אותה".
כמו כל חזון, מדובר במילים גבוהות-גבוהות, אולם שקלטון נקטה יוזמה עסקית ראשונה מסוגה התואמת את רוח חזונה.
החודש, פברואר 2019, הביאה שקלטון לעולם השיווק והפרסום שירות חדש המגדיר מחדש את מתכונת העבודה של מפרסמים עם משרד הפרסום. מתכונת העבודה חדשה משבשת משמעותית את כל מה שידענו עד כה. לשירות החדש קוראת שקלטון e-agency.
מדובר למעשה בפלטפורמה של אי-קומרס המאפשרת התקשרות מרחוק בין מפרסמים ובין שקלטון למתן שירותי פרסום בלי תלות במיקום הצדדים.
מדובר במהפך של ממש בתפיסה הגורסת ששירותי סוכנות פרסום צריכים להנתן פנים אל פנים מול הלקוח. שהלקוח מכיר אישית את נותני השירות בסוכנות הפרסום ולהיפך. תפיסה שהביאה סוכנויות פרסום בעיקר בארצות הברית לפתוח סניפים בערים שונות לצורך מתן שירותים למפרסמים גדולים הנמצאים בערים אלה המרוחקות מהמשרד הראשי של סוכנות הפרסום, או להזדקק לטיסות ארוכות לצורך מתן השירות. אפילו שקלטון עצמה מנהלת, כאמור, משרדים גם במדריד וגם בברצלונה וגם מעבר הים וכפי שהיא מעידה באתר שלה, אנשיה טסים מדי חודש לארצות שונות לצורך פיתוח פרויקטים. באמצעות הפלטפורמה e-agency, מאפשרת שקלטון לכל מפרסם בכל מקום בעולם לקבל את כל השירותים הפרסומיים להם הוא זקוק.
התהליך, כפי ששקלטון מציעה הוא פשוט למדי. הלקוח נרשם לאתר ופותח חשבון. הלקוח מציג בריף המתורגם לבריף דיגיטלי. על בסיס הבריף מקבל הלקוח הצעה שלאחר הסכמה נחתם הסכם וירטואלי. המשרד מפתח את הפרויקט ומבצע אותו על פי הצרכים שהוגדרו, הלקוח משלם כמוסכם באמצעות Pay-Pal. לאחר הביצוע מתבקש הלקוח, כמו שמקובל בעיסקאות דיגיטליות, לחוות את דעתו ולכתוב ביקורת על השירות.
שקלטון גורסת שהשירות החדש שלה יכול לתת מענים לצרכים של לקוחות בתחום יצירת מותג, הגדרת מיצוב, ערכים ומאפייני המותג, נכסים דיגיטליים, יצירת טראפיק בערוצים רבים וגיוס לידים, מעורבות, המרה ומכירות דיגיטליות, פיתוח לקוחות: נאמנות, CRM, פעולות נוגדי שחיקה ואפילו גיוס משאבים.
שקלטון מציעה גם אפשריות ייעוץ באמצעות האתר בתחומים של גיוס עובדים, יצירת באזז ועוד.
אין ספק שמדובר בפריצת דרך מעניינת העולה בקנה אחד עם התרבות הדיגיטלית ההולכת ותופסת מקום משמעותי בחיי העסקים של החברות, ועושה שימוש בכלים הדיגיטליים הקיימים כבר היום.
כה פשוט, אכן רעיון משבש. אבל כאן עולות מספר שאלות.
למשל, עולה השאלה כיצד יכולה חברה ספרדית לתת מענה לסוגיות פרסום של חברות הפועלות בזירות בהן התרבות שונה בתכלית השינוי, איך היא יכולה להבין צרכנים באבו-דאבי, להפיק חומרי פרסום בשפה העברית, ולהכיר את התרבות העיסקית הרווחת ביפן?
ולמשל, האם מדובר רק על פרויקטים דיגיטליים? כנראה שכן. ומה אם המענה הנכון לצרכי הלקוח מחייב גם פעילות אוף ליין? איך יינתן הדבר? או אולי לא?
והכי חשוב, איך זה בכלל עובד אם לא ניתן לסגור עניינים בשיטה הישראלית על שולחן עמוס בחדר הישיבות של הסוכנות או על ארוחת צהריים מצויינת במסעדה מפנקת?