קטגוריה: כללי

צריך היה לשמוע כדי להאמין

מישהו במערך השיווק והמכירות של אחת מיבואנית הרכב בישראל, קיבל החלטה לקיים מבצע קידום מכירות. דבר ידוע ומקובל בשווקים תחרותיים בכלל ובעת מצוקה כלכלית בפרט. טוב ויפה. ניתן להניח שמשרד הפרסום קיבל בריף מסודר. הגה מי שהגה את המבצע המפתה והרלוונטי לעונת הקיץ – זוג כרטיסי טיסה ליעד זה או אחר.

במשרד הפרסום נכתב בריף, בטוח. בבריף, סביר שנרשמה התייחסות למותג, לערכיו, לחוויות הנהיגה אותן הוא מקנה לנוהג. וכמובן שחשוב לחבר בין המבצע לאישיות המותג ולתחושת הסיפוק הכפול של הצרכן. האם היתה בבריף התייחסות כלשהי לאחריות חברתית? לחובת הזהירות בדרכים? ברור שלא, ההוכחה בהמשך.

עבר הבריף לקריאטיב. לאחר מחשבה מעמיקה, השראה שמימית או שליפה מהמותן נולד הג'ינגל לרדיו. גם נוסטלגי, גם אופטימי, גם רגשי (מי לנו מרגש יותר מילדים), וגם מחבר בין כל התובנות שבבריף. "אבינו הטייס", נכתב בג'ינגל, "סע מהר". איזה כיף, שרים הילדים מהמושב האחורי (האם הם חגורים?), אנחנו טסים, ואבא מטיס אותנו ונהנה מחוויית הטיסה על הכביש ואם נגיע בשלום הביתה ולא נהרוג אף אחד, אז גם נטוס לחו"ל במתנה.

האם מישהו פרט לקריאטיב קרא את הג'ינגל? מי אישר? איפה הלקוח? האם לרוחו להיות מקושר לעידוד נסיעה מהירה, שלא לדבר פרועה? טוב, עד כאן, יכול לקרות במשפחות הכי טובות. התפספס, יאמר המתנצל. לא היה זמן, היה צריך להעלות את המבצע מהר, יאמר המסביר. סליחה, היה צריך לומר האחראי, נתקן.

בתכנית "סדר יום" ברשת ב' של קול ישראל, שוחחה המגישה, קרן נויבך, עם מנהלת קריאטיב של משרד הפרסום, והציגה בפניה שלל טיעונים של אחריות חברתית. נויבך סיפרה לה שב"קול ישראל" מצטברות פניות של מאזינים מוחים. מוחים על כך שמדובר בהשפעה בלתי רצויה על ילדים, בעידוד אבות למצוא חן בעיני ילדיהם בנהיגה מהירה וכיוצא באלה טיעונים.

נציגת משרד הפרסום משיבה. כל נדבך בתשובה מחריף את קודמו ומעלה תהיות, הולכות וגוברות לגבי תפיסות מקצועיות וגבי רגישות חברתית.

ראשית, אומרת היא, על המאזינים להקשיב היטב כדי להבחין שהפרסומת הינה הומוריסטית, עם אסוציאציה למבצע ולטיסה על הכביש, ושהיא בכלל לא מיועדת לילדים. והפרשנות המתבקשת: גם אין לכם חוש הומור וגם אינכם רואים כמה אנחנו מוכשרים ושנונים, וגם מה אתם נותנים לילדים שלכם לשמוע רדיו? מה שחשוב זה מה שיצרנו, לא מה שאתם מבינים.

שנית, היא מוסיפה, אנחנו לא מעודדים אנשים לטוס על הכביש, ובכלל גם נסיעה איטית יכולה לגרום לתאונות. כלומר, מה אנחנו בכלל? ראש קטן.

שלישית, "לא צריך לרדת לדקויות… פרסומת מחויכת…אין מה לעשות דרמה מזה וילדים בכלל לא יושפעו". או במילים אחרות, מה אתם עושים עניין מכל דבר? הרי אנחנו עשינו עבודה "חפיף" אז קבלו אותה "חפיף". הכל הרי "חפיף".

ולבסוף, לתשומת לב המפרסמים: "הפרסומות היום כל כך עוברות את האוזן ולא עוצרות אף אחד". "אין להן השפעה כזו ענקית על אנשים, זה מופרך להגיד כזה דבר". כלומר, כך אומרת לכם פרסומאית, פרסומות בכלל לא משפיעות, זה סתם. שמעתם, מפרסמים מה חושבת מנהלת קריאטיב על מקצועה ועל כספכם?

במקום סתם להגיד – "אופס, נכון, נתקן". שלל "הסברים" שכולם בגדר כריתת הענף עליו יושבים.

נותרה רק מחשבה מטרידה מה אם היא באמת צודקת ולפרסום אין השפעה?. "האם המלך עירום"?

פרסומות קיצוניות – מי צריך לקחת אחריות?

בשולי הידיעה המטרידה על פציעתם האנושה של שלושה בני נוער בראש העין שנפלו מגג במסגרת פעילות "ספורטיבית" במשחק "פארקור", מצוטט אחד מהורי הנערים, התולה בסרטון הפרסומת ל"קוקה קולה זירו" את האשמה בעצם המשחק המסוכן. כזכור, הסרטון מציג חבורת נערים הרודפים אחר משאית "קוקה קולה" ומשיגים אותה בזכות קפיצות מסוכנות מגג לגג ודילוג בין קירות כמיטב הספורט הקיצוני הזה ובאים על שכרם כשהם יושבים במשאית ולוגמים בהנאה.

טענה דומה הושמעה לפני חודשים מספר כלפי סרטון הפרסומת של "אורנג'", בו נראה צייר רחוב המצייר על המדרכה ציור תלת מימדי של עיר ובה גורדי שחקים. בנו של הצייר, לבוש גלימת "סופרמן", "מזנק" אל "מעמקי" הציור שלמעשה הוא כמובן שטוח. גם במקרה זה נטען שילדים עלולים לחקות את הילד, ללבוש גלימת "סופרמן" ולזנק ממרומי ביתם. במקרה זה הועלתה הדרישה להפסיק את שידור הפרסומת או למצער לדחות את שעת השידור לשעה בה הילדים ישנים.

גם בית המשפט העליון נדרש בזמנו לשאלת היתר הצגת פרסומת המציגה פעילות מסוכנת. בסדרת סרטי פרסומת לגלידות "נסטלה" הוצגו פעילויות מסוכנות, כגון גלישה מקומה גבוהה בתוך צינור פינוי של פסולת בניה, או חשיפת רגליים יחפות בקצה מדרכה ל"דגדוג" על ידי מכונה לטאטוא כבישים. במקרה זה נפסלו פרסומות אלה לשידור על ידי הרשות השניה. חברת הפרסום עתרה לבג"צ וזכתה חלקית.

טענות כאלה הושמעו בעבר לא רק כלפי תשדירי פרסומת. הותיקים,למשל, יזכרו את סטיב אוסטין, האיש הביוני, שלא ניתן היה לפגוע בו. במחצית שנות השבעים של המאה הקודמת, עת הוצגה סדרת טלויזיה זו, ניסו ילדים, כך נטען,  לחקות את תעלוליו של "האיש השווה מיליונים" ולקפוץ מגובה, או דרך חלונות סגורים ומכשולים ועוד.

שום הורה אינו יכול לשחרר את עצמו מאחריותו לנטר את הצפיה של ילדיו בטלוויזיה, להבהיר להם את ההבדלים בין מציאות ודמיון, בין פעלולים שחלקם "מתוגברים" באפקטים של צילום ובין יכולות וביצועים של אנשים בלתי מיומנים. עם כל ההשתתפות וההבנה בצערם של הורי הנפגעים, עליהם לשאול עצמם עד כמה הבהירו לילדיהם שהטלויזיה אינה מציאות.

בצד זאת, יש להציג בפני המפרסמים והפרסומאים שלהם את שאלת האחריות שלהם. האם קיימת אחריות כזו? האם בתהליך הקריאטיבי על יוצרי הפרסומות להתייחס להשפעה התרבותית וההתנהגותית שהם עלולים להשפיע על צופים (לא בהכרח קהל המטרה) או להתמקד רק בצד השיווקי ובקהל המטרה הספציפי? האם המפרסמים המאשרים את הפרסומת צריכים לבקש מהפרסומאים לבדוק את כלל השפעת הפרסומת? האם בקבוצות מיקוד הבוחנות את האפקטיביות הצפויה צריכה להבדק ההשלכה הכוללת?

יכולים הפרסומאים לטעון (והמפרסמים אינם משוחררים) שבפרסומות שהם מייצרים הם אינם יוצרים תרבות רחוב אלא משקפים אותה. אבל האם אין הם בפועל מגבירים אותה?

מן הראוי ששאלה זו תטריד ותלווה את יוצרי הפרסומות ואת מאשריהן המפרסמים.

פרסום או חסות, מה עדיף?

בסוגיית הבחירה בין פרסום לבין מתן חסות על תכנית בטלוויזיה צריך לדון במספר שאלות מקדימות ולהניח מספר הנחות לגבי המשתנים השונים.

קודם לכל נגדיר למה אנחנו מתכוונים בדיון זה במושג "פרסום" ולמה במושג "חסות" אשר ביניהם נדרש לבחור. נגדיר "פרסום" כמסע פרסום המבוסס על תשדירים בטלוויזיה ואילו "חסות" תוגדר כתשלום להפקת סדרת תכניות מסחריות (טלנובלה, ריאליטי, שעשועון וכד') אשר יכולה לכלול חלק גלוי – פרסים או מסרים המוכרזים על ידי צוות התכנית, וחלק הקרוי תוכן שיווקי או פרסום סמוי (לא שקופיות חסות).

פרמטר החלטה ראשון יהיה מצבו של המותג לגביו צריכה להתקבל שאלת הבחירה. אם מדובר במותג הנמצא בתחילת דרכו בעולם, מותג חדש של חברה חדשה, אופן הטיפול בו יהיה שונה לעומת הטיפול במותג חדש של חברה ותיקה או מותג ותיק של חברה ותיקה. בשביל להציג מותג חדש לחלוטין נדרש משך זמן חשיפה גדול יותר, כדי לגרום לקהל המטרה להטמיע את סימני הזיהוי שלו ולהכיר אותו. משימה כזו תמולא, בצורה טובה יותר על ידי תשדיר הפרסומת הקלאסי אשר מאפשר לנו לשלוט על המסך מלוא משך 30 השניות ולקבוע בדיוק מה הם האלמנטים של המותג אותם אנו מעוניינים לחשוף, משך זמן החשיפה והקונטקסט המתאים. החסות תתאים יותר למותג אשר הפרמטרים המזהים שלו – שם, לוגו, סיסמא וכד' כבר מוכרים, ודי לאזכר אותם במישרין או בעקיפין כדי ליצור את הקישור במוחו של הצופה.

פרמטר החלטה שני יהיה המטרה אותה אנו מבקשים להשיג באמצעות הפעילות המתוכננת. נבחין בין מטרות מכירתיות קצרות טווח כגון מבצעים, ובין מטרות מיצוביות ותדמיתיות. אין חולק שלשם השגת מטרות מכירתיות, מסע פרסום ממוקד מכירות יהיה הבחירה הנכונה לעומת חסות. אולם אין משמעות הדבר שכאשר מציבים מטרות מיצוביות ותדמיתיות הבחירה ברורה. כאשר המיצוב והתדמית המבוקשים מבוססים על תכונות ספציפיות של המותג, גם אז נעדיף את הפרסומות הקלאסיות אשר בהן נוכל להעביר מסרים בצורה מדויקת ומפורטת על פי צרכינו. נבחר בחסות כאשר נוכל לעשות שימוש בתדמית או במיצוב של תכנית רלוונטית, של תכניה או של המשתתפים בה, ונקבל למעשה השלכה של הילת התכנית על המותג. הזיהוי התדמיתי יוכל להיות מפורש – על ידי התוכן השיווקי, או מרומז על ידי עצם הקישור בין התכנית ובין המותג. למותר לציין שהקישור הזה בסופו של דבר קורה במוחו של הצופה, מבלי שהדבר נאמר במפורש והוא אסוציאטיבי ומכאן שאינו ניתן לשליטה.

פרמטר אחרון לדיון זה היא תופעות הגודש והשלטוט (זפזופ). גם ממצאי הצפייה הנמדדת על ידי מערכות רייטינג שונות, והן מחקרים ייעודיים בנושא, מעידים על כך שהולך ויורד שיעור הצפייה בהפסקות הפרסומות (הברייקים) הפורמליות. הצופים "נפרדים" מהמסך בין אם פרידה פיזית – פעילות אחרת, העברת ערוץ, ובין אם פרידה מנטלית – הורדת סף הקשב. לעומת זאת החסות בצורה זו או אחרת מהווה חלק בלתי נפרד מהתכנית ועל כן זוכה לרמת הקשב של התכנית עצמה.

לסיכום, ניתן להשיב על השאלה מה עדיף פרסומת או חסות במילה אחת – תלוי.

עשר דיברות "עשה ואל תעשה" במיתוג

בתחילת הדיון בנושא מותגים, בפרספקטיבה של זמן, מן הראוי להכיר את התפתחות הגדרת המושג. ההגדרה המקורית שנכתבה על ידי אגוד השיווק האמריקאי  (American marketing association) התמקדה בצדדים הפיזיים: שם, אריזה, צורת קישוט, צבע, סימן וכד' אשר באמצעותם מסמן היצרן את מוצריו, והצרכן יוכל לזהותם ולבחור במבוקש.

בימיה הראשונים של המדינה יצרו היצרנים סימני מותג מבוקשים והקפידו לציין "הזהרו מחיקויים". אריזות וסימנים מוסכמים ("עלמה" של המסטיק, "אמה" של שמן, "דליה נבון" של מרקי אוסם) היו המרכיבים המרכזיים של פרסומות אותה תקופה.

כיום מוגדר המושג באמצעות מרכיבים מופשטים: חוויות, אסוציאציות ורגשות אשר מקושרות למוצר. החוויות והאסוציאציות נוצרים אצל אותו צרכן אליו מצליח היצרן / המפרסם להגיע. באמצעות רגשות וחוויות אלו יוצר הצרכן לעצמו את ההבדלים בין המוצרים השונים.

אחד המותגים שנולדו עם המדינה – ממרח השוקולד "השחר העולה", יכול להמחיש את התהליך. עבור הילדים של התקופה ההיא, זיהוי המותג היה באמצעות הצדדים הפיזיים: מיכל הפלסטיק עם ההדפסה הלבנה, הלוגו של השמש והפונט של הטקסטים. באלה הוא נבדל מ"אפיפון" הממרח המתחרה במיכל דומה ולימים גם מ"ממרחית" החדישה והמודרנית, שלא הצליחה להדיר את "השחר העולה" מבתי הילדים. עד היום אריזת "השחר העולה" לא השתנתה בהרבה, אבל כיום המותג מבטא עבור אותם הילדים (שהם כבר הורים לילדים שלהם) ערכים ורגשות של נוסטלגיה, תמימות, ילדות ופשטות, כריך לחם בשוקולד ולחיים מרוחות.

מכאן שסוד החיים הארוכים של מותג שזור שני אלמנטים בסיסיים – פיזיים ואסוציאטיביים-רגשיים. לצורך כך מומלץ:

1.    הקפדה על לוגו מובחן ומעודכן. הלוגו יבטא את אופייה וערכיה של החברה באלמנטים גרפיים עדכניים. יש להקפיד על שימוש אחיד בלוגו מבחינת יחסי גודל, מיקום וצבעוניות על פי הנסיבות. הנחיות כתובות וברורות יבטיחו אחידות ושמירת כלל חשוב זה.

2.    עדכון תקופתי של הלוגו – משקף את ההתקדמות של החברה ומקנה לה תדמית של חברה מעודכנת ורלוונטית. העדכון יכול להתבצע בצורה הדרגתית ואבולוציונית או בבת אחת.

3.    הקניית ערכים מוחשיים וערכים בלתי מוחשיים למותג לשם יצירת זהות מותג מוגדרת (brand identity). הביטוי של ערכים אלה יהיה למשל בתכונות המוצר והאריזה, בהגדרות השירות, בפרסומות. ניתן להשתמש בדמות אנושית מוכרת או מומצאת. ערכים אלה צריכים להיות קבועים במהותם לאורך חיי המותג, ויכולים להתעדכן בפרטים כאלה ואחרים כתוצאה משינויים תרבותיים וחברתיים. הערכים חייבים להיות רלוונטיים לקהל המטרה של המותג.

4.    בחירת קהל מטרה רלוונטי – לא בהכרח חשוב גודל קהל המטרה אלא המיקוד – מידת הרלוונטיות של המותג לצרכיו. ככל שהדיוק רב יותר, מערכת היחסים שתיווצר בין המשתמש ובין המותג תמשך לאורך זמן ממושך.

5.    הקפדה על רמה גבוהה ככל האפשר של מודעות לקיומו של המותג באמצעות כלים של תקשורת שיווקית הרלוונטיים למוצר, לשוק בו הוא פועל, למתחרים הפעילים בו ולקהל המטרה שלו. רמת מודעות היא אחד מהמדדים הקובעים את נכסיות המותג. זו משקפת את יכולת בעל המותג לגבות פרמיה יחסית למחיר השוק, ואת הנכונות של הצרכן לשלם פרמיה זו. דבר התורם לאריכות חיי המותג.

6.    יצירת רמת אהדה ואמון בקרב קהל המטרה. דבר זה יתבצע באמצעות שמירה על רמה אחידה של איכות, ביצועים וכד'. הצרכן יסמוך על כך שיקבל תמיד אותה רמת שירות מהמוצר כך תובטח קניה חוזרת שתתרום לאריכות ימים למותג.

7.    הגדרת מיצוב רלוונטי. המיצוב משקף את המקום בו ממקם הצרכן מקהל המטרה הרלוונטי על פי  תפיסתו את המוצר יחסית למוצרים אחרים אותם הוא מכיר בקטגוריית המוצרים הרלוונטיים עבורו.

8.    ביצוע מעקב תקופתי אחר הפרמטרים שנקבעו וניטור שינויים מבעוד מועד. משתני הניטור יכללו ביצועי מכירות, יציבות צרכנים על בסיס קניות חוזרות, משתנים הנמדדים באמצעות סיקרי שוק כמו שינויים ברמת המודעות, בתפיסת ערכי המותג ובמיצובו. ירידה במשתנים היא אינדיקציה לפגיעה במעמדו של המותג.

9.    שימוש מושכל בעובדי החברה כסוכני המותג. יש לוודא שהם מיטיבים להכיר את המותג ומפנימים את ערכיו. הגיוס יצליח אם סביבת העבודה תביא לידי ביטוי את ערכי המותג, ואם מערכת היחסים של החברה עם עובדיה תשקף את מערכת היחסים המבוקשת בין המותג ובין משתמשיו.

10.שמירה על עקביות וסבלנות. הימנעות מהחלפת פרמטרים בכל עת שמתחלף מנהל שיווק או שהפרמטרים הקיימים "נמאסים" על מנהל השיווק. מערכת יחסים יכולה להתפתח על בסיס מצע קבוע ויציב לאורך זמן. וכן הימנעות מנטייה לפעילות שיווקית המנוגדת לערכי המותג (למשל, מבצעים חריגים למוצר שערכיו יציבות). המנכ"ל ומועצת המנהלים הם האמורים להיות "שומרי הסף" של המותג.

 פורסם ב"גלובס" 23.4.2008

תגמול למשרדי הפרסום – נדרשת מחשבה אחרת

צודקת איילה צורף במאמרה ב THE MARKER מיום 5 בספטמבר 2006, שנושא העמלות ועמלות היתר של משרדי הפרסום מעסיק את המפרסמים ואת משרדי הפרסום מאד. אולם המלחמה לא החלה בשנות ה – 90. כבר בשנת 1976 פורסמה ב"אותות", רשימה מאת רעיה נבו בנושא התגמול של משרדי הפרסום

כיום, בעקבות כל השינויים המבניים והתפקודיים בענף מתחייבת התבוננות חדשה ושונה בדרכי התגמול של משרדי הפרסום. לא עוד דיון בגובה עמלה או בזכות הקיום של עמלות היתר. נדרש לשנות את הפרדיגמה מעיקרה. אך ייאמר מראש ובכנות, ספק אם משרדי הפרסום יראו את הרעיון בעין יפה. ואף ספק אם המפרסמים, שהם בעלי עניין של ממש בשינוי כזה, ימצאו מספיק תעצומות כדי להכנס לעימות עם משרדי הפרסום שלהם. ואילו למדיה, האמורה להיות סוכנת של שינוי כזה, אין כנראה די כוח לקדמו.

כדי לעמוד על מהות השינוי המוצא חשוב לדעת כיצד נולדה שיטת התגמול הנוכחית, כיצד התגלגלה עד היום, ומה היא הדינמיקה של מערכת היחסים הכספיים בין הצדדים.

עם תחילת פעילותם, לפני למעלה מ 160 שנה, שימשו הפרסומאים סוכנים של המדיה. הם תווכו בעסקאות בין המפרסמים ובין המדיה וזכו לעמלה בגין התיווך. זיקתם וחובת הנאמנות שלהם היתה למדיה. באמצעות העמלה שהיתה מקור ההכנסה היחיד, תגמלו ותמרצו המדיה את הפרסומאים. הפרסומאים שהחלו להציע שירותי קופי בחינם ככלי תחרותי להגדלת הסיכוי שהמפרסם יעדיף רכישת מדיה באמצעותם. כך התחילה להיווצר זיקה מסוימת של סוכני הפרסום אל המפרסמים, אולם לא לכדי חובת נאמנות של ממש. הזיקה ומחוייבות נותרה כלפי המדיה. בנוסף תווכו סוכני הפרסום גם בשירותים של ספקים נוספים, וזכו לעמלה מספקים אלה.

כיום שונה המצב תכלית שינוי. היום זיקתם של משרדי הפרסום היא אל המפרסם. הם פועלים מטעמו של המפרסם בכל הקשור לעסקי הפרסום שלו וחובת הנאמנות שלהם היא כלפיו בלבד. כמו עורך הדין שלו וכמו רואה החשבון שלו וכמו יועץ ההשקעות (השוואה זו יאמצו הפרסומאים בחדווה). לא עוד מתווכים אמור מעתה נותני שירותים עסקיים.

על כן, כמו נותני שירותים מקצועיים, ראויים הפרסומאים לקבל תגמול נאות מהמפרסמים, כששני הצדדים מקיימים ביניהם משא ומתן הוגן על גובהו. עליהם לקחת בחשבון פרמטרים שירותיים כגון איכות השירות, איכות כוח האדם המועסק וכיוצא בזה פרמטרים. וכשם שפירמות של עורכי דין שונות ברמתן ובתעריפיהן כך ראוי הדבר להיות אצל הפרסומאים. היום פרסומאים זוכים (בבסיס) לתגמול אחיד שלא על בסיס איכות מקצועית, אלא כמכפלת מחיר (קבוע) בעמלה (קבועה). כך אין דיפרנציאציה עקרונית בין שני משרדי פרסום שפרסמו שטח מודעות זהה במדיום מסוים, גם אם איכות העבודה (שירות, יצירתיות, זריזות, הבנה) שונה. כל ההבדל נובע מגודל המחזור. על פי השינוי המתחייב יידרשו הפרסומאים להצדיק את תעריפיהם באמצעות משתני איכות.

שינוי כזה יעמיד כל צד בתחום האינטרסים שלו בצורה נקיה, והיא מאפשרת כבוד הדדי ושמירה על האינטרסים.

המדיה מצידם יצטרכו להתאים את תעריפיהם כלפי מטה בשיעור שווי העמלות, שכן עמלות אלה אינן מהוות מרכיב בהכנסתן. התאמה זו תשחרר אותם מהצורך לקיים משאים ומתנים מבישים על גובה העמלות ועל כמותן לכל מי שרק נוגע בתקציב הפרסום של המפרסם. הנחות? כן, ישירות למפרסמים ובהתאם לגודל, לתנאי התשלום, להתחייבות ולכל פרמטר מקובל במו"מ מסחרי.

מנגנוני התגמול האפשריים על פי תפיסת עולם הם שונים ומגוונים וראויים לדיון נפרד. אולם, כאמור, ספק אם יגיעו אליהם, שכן עדיף לבכות על החורים בגבינה מאשר להזיז אותה

"סקרים לחוד, ונתונים לחוד"

בימים האחרונים מתפרסמת במוסף The Marker היומי של "הארץ" מודעה כפולת עמודים שבמרכזה, לבן בוטה על גבי שחור משחור, מתנוססת הכותרת: "לסקר אין רגליים". בהמשך, בגוף הטקסט, מתמודד המפרסם – עיתון "הארץ" – עם הממצאים של הסקר החצי שנתי TGI. בעוד אשר ממצאי הסקר, לגופם אתייחס בהמשך, מצביעים על "ירידה בעיתונות בשנה האחרונה", כפי שנאמר באומץ בטקסט של המודעה, טוען המפרסם ל"עליה בתפוצת העיתון בלמעלה מ – 8% " נתון שבוקר על ידי משרד רואי חשבון נחשב ואמין. וקובע המפרסם, עיתון "הארץ", בגוף הטקסט: "סקרים לחוד ונתונים לחוד".
איני רוצה להכנס לויכוח על העובדות ופרשנותן. גם לא להתייחס לטענה שיכולה להטען שאין כאן ממין ההשוואה הנכונה, שכן סקר TGI בודק קריאת עיתונים ואילו הנתונים אותם מציג עיתון "הארץ" עוסקים בתפוצה. ויכול לטעון הטוען שאין קריאה בלי הפצה, ויטען המתחכם כנגדו שהירידה בקריאה לעומת ההפצה מצביעה על כך שפחות אנשים מוכנים להודות שהם "סוחבים" את העיתון של שכנם מוקדם בבוקר, וקוראים אותו מבלי לרכוש, ועל כן הם קוראים אך לא "מופצים". אולם, לא מכך אני מוטרד.
מטרידה אותי מאד המשמעות המשתמעת ונובעת מהמסר של עיתון "הארץ". שכן מה שלמעשה קובע העיתון בצורה מפורשת הוא שאין קשר בין סקרים למציאות. דהיינו, כל סקרי השוק, סקרי דעת הקהל על בניהם ובני בניהם אינם ראויים להתייחסות של ממש שכן הם אינם משקפים שום דבר של ממש. על כן, אין טעם לבצע אותם ואין מקום לסמוך עליהם ככלי לקבלת החלטות. מסקנה מסוכנת ומאיימת על דיסציפלינה עסקית שלמה. אגב, אמירה כזו משחקת גם לידיהם של המקטרגים כנגד סקרי הבחירות בשנים האחרונות.
מטרידה אותי המחשבה באיזה ביטחון עצמי ובאיזה תוקף יפרסם עיתון "הארץ" ממצאים של סקרים אותם הוא יבקש לבצע משיקולים מערכתיים? האם יוסיף "הארץ" בתחתית ממצאי הסקר, לצד הבהרה המתייחסת לטעות הדגימה, גם הערה בנוסח: "סקרים לחוד ונתונים לחוד", ובמילים אחרות: "אמנם הסקר שערכו עבורנו בנושא זה או אחר, גילה את הממצא המעניין והחשוב אותו הבאנו בכותרת, אולם אתה הקורא הנבון מתבקש להתעלם מהממצא ורשאי לחשוב שהמצב למעשה הוא הפוך".
אני יכול להבין את הצורך של "הארץ" להתמודד עם ממצאיו הבלתי מחמיאים של סקר TGI, ובמיוחד שהוא משוכנע שמצבו האובייקטיבי הוא הפוך. אני יכול גם למצוא מקום לטענה כזו או אחרת כלפי הממצאים הנ"ל, אבל אמירה "לסקר אין רגליים" שכל מטרתה להציג משוואה "סקר = שקר", יש בה משום שפיכת מי האמבט עם התינוק.
ולעניין ממצאי סקר TGI בנושא הירידה הגורפת בקריאה והאזנה, על סמך מה שהתפרסם בעיתונות בהודעה מנוסחת בקפידה, אין לי כל יכולת לתקוף אותם ואף לא לתקף אותם. אמנם נכון הדבר שמדגם בן 5000 מרואיינים הוא מדגם שבו טעות הדגימה נמוכה מאד. אולם בסקרים אנו מכירים עוד טעויות, המשפיעות על הממצאים הסטטיסטיים. כמו למשל התקפות והמהימנות יחסית לאוכלוסיה. אין בדברים אלה משום להטיל דופי בתקפות ובמהינות של הממצאים שהתקבלו בסבב זה של TGI. מאידך, כדי להכיר טוב יותר את אוכלוסיית הסבב, הייתי מבקש מעורכי הסקר לפרסם לצד הממצאים גם את הרכב המדגם בפועל ובאופן השוואתי לסבבים קודמים. כל מי שעושה שימוש בממצאי TGI בצורה מושכלת חייב להבין מניין נובעים הממצאים הדרמטיים של ירידה בצריכת תקשורת, חלק מההסבר יכול לנבוע מהבדלים בהרכב המדגם. שכן אם אין הבדל של ממש בין המדגמים המושווים, אזי אולי בכל זאת "סקרים לחוד, ונתונים לחוד". אני בספק.