קטגוריה: כללי

"עוד באירופה הוא היה סקפטי", או: האם מוקדם להספיד?

נביאי החדשנות יודעים לנבא שבקרוב מאד, ממש או-טו-טו, נחיה כולנו בעולם המציאותי ובעולם המטאוורס, במקביל. בעולם ההוא (שלא לקרוא לו העולם הבא), נבלה ונחווה חוויות. שם נערוך את קניותינו ושם נממש את כל משאלותינו. הנביאים יודעים לומר, בוודאות, שעולם הפרסום, כמו עולם המסחר והקמעונאות, ירכב על חידושים אלה. הוא ישנה את פניו ויהיה מרתק, אפקטיבי ומשפיע כפי שלא היה מימי העולם. והרי מארק צוקרברג, בכבודו ובעצמו, התפנה מעיסוקיו הרבים, ומשקיע את הונו (ולא פחות מכך, את הון המשקיעים) ואת כל זמנו בפיתוח העולמות הללו.

אז אין צורך לעצור את הנשימה במתח רב. רגע לפני שכולנו נהגר לעולם חדש ונוצץ וניסחף בקסם אין סופי, מעט חיבור למציאות (הלא מדומה).

ובמציאות

דו"ח שהתפרסם בעיתון החשוב, וול סטריט ז'ורנל, ואשר התבסס על מסמכים פנימיים של חברת מטא, הלא היא פייסבוק ה"משודרגת" בתחפושת, חשף כמה עובדות מצננות, אם לא למטה מזה. פרויקט הדגל השאפתני של צוקרברג ושל מטא היה בנייה של עולמות מציאות מדומה במגוון רב של תחומי עניין ותוכן. שם המיזם הוא Horizon Worlds.

על הצלחתו המוגבלת (שלא לומר ספק הצלחה) יעידו העובדות הבאות:
היעד ההתחלתי של פרויקט הדגל היה להגיע ל- 500 אלף משתמשים קבועים עד סוף שנת 2022. לאחרונה, שינו במטא את המספרים והיעד הועמד על מעט יותר ממחצית מקודמו – 280 אלף.

  • אבל, בימים אלה, כחודשיים לפני סוף השנה, מספר המשתמשים עומד על 200 אלף.
  • במחצית השנה האחרונה, מספר המשתמשים הלך והצטמצם באופן עקבי.
  • יותר ממחצית המצטרפים החדשים נוטשים אחרי חודש של פעילות ולא שבים.
  • לא יותר מעשירית מהעולמות שנוצרו במסגרת זו משכו יותר מחמישים משתמשים. כל השאר משכו פחות. יותר ממחצית העולמות שהוצעו במסגרת המיזם לא משכו ולוא משתמש אחד.
המשמעות

קשה לכנות את מה שהמספרים חושפים בתואר "הצלחה מסחררת" ואפילו לא הצלחה סתם. היחידים שעדיין מתעסקים בנושא ומגלים בו התעניינות הם אנשי השיווק. אלה, משקיעים זמן ומאמץ בתכנון ויצירה של חנויות בעולמות המטא, בהן איש אינו מבקר.

האם הדיווח בוול סטריט ז'ורנל "יחרב" את המסיבה? האם צריך לצנן קצת את ההתלהבות? או שמא אנחנו עדיין לא רואים את האור שבוא יבוא?

ואולי, פשוט ימצא בקרוב צעצוע חדש ונוצץ שאנשי השיווק יוכלו לשחק בו והנביאים להתנבא בו.

אמרת קטשופ, אמרת היינץ? או: כאשר שם המותג הופך מיותר, זה טוב או רע?

קראפט בודקת את עצמת המותג היינץ

לפני כמעט שנתיים, בסוף שנת 2020, ערכה חברת קראפט, יצרנית מותג הקטשופ היינץ, ניסוי מעניין. נציגיה, בשמונה עשרה מדינות ברחבי העולם, הזמינו אנשים ונשים מגילים שונים, ממעמדות שונים וסגנונות חיים שונים, וביקשו מהם לצייר בקבוק קטשופ. למוזמנים נאמר שהם משתתפים בסוג של ניסוי הקשור בפרסום, אך לא ידעו מי עורך את הניסוי ועבור מי.

התוצאה היתה מעניינת ומרתקת. הציירים, רובם ככולם, לא הסתפקו בציור בקבוק בלבד, צבעוני או לא. כמעט בכל הציורים, ללא יוצא מן הכלל, הופיעו אחד או יותר מהאלמנטים הבאים: בקבוק בצורה של הבקבוק של קטשופ היינץ, תווית כמו תווית המותג, הכיתוב היינץ תוך נסיון לחקות את הלוגו גם כן,  ואפילו  ציור של עגבניה על התווית.

הניסוי של קראפט 2020

המסקנה היתה ברורה, היינץ וקטשופ הן מלים נרדפות.  חלק מהציורים (ולא בהכרח רק הטובים שבהם) הועלו על ידי קראפט על גבי שלטי חוצות, ואחרים הועלו כתוויות על אריזות קטשופ על מדפי הסופרמרקטים.

 

בקראפט טוענים, שהמהלך הביא לגידול של 1500% בשיח העוסק בהיינץ ברשתות החברתיות ולגידול של 10% במכירות המוצר.

קראפט מאתגרים בוט

הבוט מחולל התמונות, DALL.E 2, מסוגל ליצור (או שמא לומר לייצר) תמונות על בסיס טקסטים המוזנים אליו, בהתבסס על בינה מלאכותית. בקראפט החליטו לקחת את הרעיון הראשוני צעד אחד רחוק יותר, ולנסות לאתגר את DALL.E 2 בניסוי דומה. תחילה בדקו את יכולתו של הבוט ליצור תמונות ממלים באופן כללי. למשמע צמד המילים אוטובוס ופרה צייר הבוט את הציור הבא:

לאחר ניסויים נוספים, הגיע השלב שעניין את קראפט. הבוט התבקש לצייר ציורים הכוללים קטשופ. צירוף המילים הראשון היה: אמנות רחוב קטשופ (STREET ART KETCHUP). התוצאה היתה:

צרוף המלים השני היה: קלפי טארוט קטשופ, והתוצאה היתה:

גם צירופי מילים נוספים שכללו את המילה קטשופ הניבו תוצאות דומות, שבכולן הרפרנס המרכזי היה הבקבוק האייקוני של היינץ. בחלקן הופיעה גם התווית של היינץ, על עיצובה ותכולתה. וכאשר התבקש הבוט להגיב על המילה קטשופ בפני עצמה, הוא צייר בקבוק קטשופ היינץ כמעט מושלם.

האמת, אין חדש תחת השמש

תופעה זו, של מותג המסמל אסוציאטיבית קטגוריית מוצרים שלמה, אינה חדשה. היא היתה מוכרת מאד בשוק הישראלי בשנות השבעים של המאה הקודמת. בתקופה ההיא, רווח מאד השימוש במרגרינה, למריחה על הלחם, לטיגון ולאפיה. מותג המרגרינה המוביל בישראל היה בלובנד, וכשקונה בחנות המכולת ביקשה מהמוכר מרגרינה (היה זה עידן של חנויות מכולת ולא של חנויות שירות עצמי), היא ראתה לנגד עיניה מרגרינה בלובנד. היא ציפתה לקבל את המותג "בלובנד", אליו היא התכוונה כמובן מאליו. בשוק היה קיים מותג מרגרינה נוסף, מטע, שנתח השוק שלו היה קטן בהרבה מזה של בלובנד.

בסקר שוק בשיטת PANTRY CHECK, שנערך בסוף שנות השבעים, ביקרו סוקרים בבתי מדגם בן 1200 מרואיינים ברחבי הארץ. בשלב מסוים בראיון, נשאלו המרואיינים איזו מרגרינה הם נוהגים לבקש בחנות המכולת, ואיזו מרגרינה יש להם במקרר. 98% מהמרואיינים ציינו שהם משתמשים במרגרינה בלובנד, וכי זו המרגרינה המצויה במקרר שלהם. רק 2% מהמרואיינים השיבו שבמקרר שלהם יש מרגרינה מטע. כעת ביקשו הסוקרים לראות את המרגרינה שבמקרר במו עיניהם. בדיקת תכולת המקרר העלתה שמרגרינה מטע נמצאה בפועל אצל 9% מהמרואיינים, פי חמישה, כמעט, מאשר אצל מי שאמרו שמרגרינה זו נמצאת במקרר שלהם. בלובנד נמצאה אצל 91%, ולא אצל 98%. הסתבר, שבעת עריכת הקניות, הקונים השתמשו במונח מרגרינה, במקום לציין את שם המותג אליו התכוונו. הם האמינו שהם מקבלים את המותג אליו התכוונו כמובן מאליו, ומבלי לבדוק או להבחין בהבדלים. מבחינתם מרגרינה היתה בלובנד.

 

בני כהן, העיתונאי ואיש הרדיו, מספר בבלוג שלו "לונדון קולינג":

"ב'הקיוסק של מחלוף', בכניסה לבסיס, עמד מחלוף –  משופם, לבוש בגופיה לבנה, בחורף ובקיץ, עם ח"י גדול באמצע הפרווה הסמיכה שעל החזה, מעין קלישאה חביבה, ח"יה וקיימת, של הערס המזרחי טוב הלב. כשהיו מבקשים ממנו 'מחלוף, תביא עיתון וסיגריות', מחלוף היה נותן ידיעות אחרונות וטיים. מבחינתו לא היו סיגריות נוספות או עיתונים אחרים בעולם."

תאור זה ממחיש את המעמד של המותג ידיעות אחרונות ושל המותג טיים באותה תקופה. מותגים מובנים מאליהם המייצגים למעשה כל אחד את הקטגוריה בתוכה הוא קיים.

ומה לגבי מותג גנרי?

טוב, מה זה אומר? האם התופעה הזו היא טובה למותג או רעה? לפני שרצים למסקנה (כזו או הפוכה) נזכיר כאן את התופעה ההופכית: מותג גנרי. מותג הופך להיות גנרי, כאשר משתמשים בו כשם כללי למוצר. פריג'ידר הרי הוא מקרר חשמלי, ולכן יש פריג'ידר של אמקור, פלאפון הרי הוא טלפון סלולרי, וכך ניתן למצוא פלאפון של סמסונג. מקרה זה אף חמור יותר שכן המותג פלאפון שהוא מותג של שירות, הופך לייצג מוצר פיזי. ארטיק, הרי הוא שלגון, וברור שיש ארטיק של שטראוס או  של נסטלה ואפילו של פלדמן. למזלו של המותג ארטיק הוא כבר אינו קיים ושמו מונצח כשם של מוצר. ואל נשכח את נס קפה עלית, או ליבר.

 

תופעה זו, בה מותג מאבד את ייחודו הספציפי, והופך למעשה להיות שם כללי של מוצר, ומכוח זה להיות "נשא" של מותג מתחרה, גורמת לו לאבד את "מותגיותו". הוא הופך להיות חסר אישיות משל עצמו, חסר חשיבות בזכות עצמו, וכפועל יוצא מאבד את יכולתו להתנהג כמותג. משפט כמו "תגיד, איזה נס קפה יותר טעים של ליבר או של עלית?" מאיין את המותג נס קפה ואת טעמו. נדרשות פעולות מיתוג אגרסיביות כדי לשמר בכל זאת מעט ממהות המותג שהפך להיות גנרי.

טוב או לא טוב? טוב, אבל…

הסיפור של היינץ, בלובנד, ידיעות אחרונות, טיים ואחרים שונה לחלוטין. בסיפור זה המותגים לא זו בלבד שלא איבדו את "מותגיותם", אלא שהם הפכו לשם נרדף למוצר, לקטגוריית המוצר כולה. הקטגוריה הופכת להיות חד מותגית, המותג והקטגוריה חד הם, ולכן לא צריך לומר שם מותג מפורש. הצרכן לוקח כמובן מאליו שכאשר הוא מתייחס לקטגוריית המוצרים הספציפית, כולם מבינים לאיזה מותג הוא מתייחס.

בשונה מתופעת המותג הגנרי, המאיינת את המותג שהפך גנרי, התופעה של הזהות בין הקטגוריה ובין המותג, טובה למותג. כאן המותג מועצם לכדי היותו הקטגוריה כולה. אבל הסכנה היא, כמו שעלה מהמחקר של בלובנד, שהמובן מאליו עלול לגרום לכך שבהעדר תשומת לב, עלול הצרכן המתכוון למותג המוביל, למצוא את עצמו דווקא עם מותג אחר, תוך שהוא משוכנע שברשותו המותג אליו התכוון. תפקידם של מנהלי מותגים במעמד כזה הוא לפעול לייחד ולבדל את המותג. לצד הנאה ממעמדו, להדגיש את ייחודו ולקרוא לצרכן להקפיד ולשים לב שהוא מקבל את מה שרצה. או במלים אחרות: "לא איטונג, לא קונה".

יש פרסומות שגורמות לך אי נוחות, או: למה צריך לזכור מה שלומדים?

כבר עשרות בשנים, כל מי שמלמד פרסום (אסטרטגיה, קריאטיב) מדגים, בשיעור העוסק בחידוד המסר, את הדוגמה הבאה: הוא נוטל שלושה כדורי טניס בידו, בוחר מתנדב וקורא: "תפוס! את כל הכדורים!". הוא זורק לעבר המתנדב את כל שלושת הכדורים יחד. המתנדב הנבוך מנסה לתפוס את כל הכדורים, וכמובן תמיד נכשל. הוא מצליח לתפוס בידו כדור אחד, אולי עוד אחד כמעט.

Continue reading

אין חדש תחת השמש! או: מתי נולד RTM באמת?

RTM (Real Time Marketing) מילת קסם. כל מנהל תוכן (כך קוראים היום גם לפרסום) אורב לכל הזדמנות כדי להפציץ עם RTM, איתו יוכל לקבל תשומת לב, לייקים, שיתופים ואיזכור מפרגן בקבוצות פייסבוק רלוונטיות.

ההנחה הרווחת היא שה-RTM בא לעולם עם הופעת הדיגיטל. Continue reading

גם מותג גדול נפגע מחוסר אחריות, או: איפה היו השומרים?

ושוב זה קרה.

ושוב מתעוררת השאלה על מי יש להטיל את האשם? פונקציית הקריאטיב? הפלנינג? ניהול הלקוחות? ואולי בכלל לא צוות משרד הפרסום אלא דווקא צוות המפרסם: ניהול המותג? ניהול השיווק? היכן היו צריכים להדלק נורות האזהרה? על מי מכל ממלאי וממלאות התפקידים השונים מוטלת האחריות להוות שומר או שומרת הסף של המותג ולמה הוא, ואולי דווקא היא, לא עשו את הנדרש במסגרת האחריות?

ולמה זה צריכה לחזור התופעה בה פיקחים-מתנצלים מנסים להוציא מותג מתקלה תדמיתית שחכמים-מקצועיים לא היו נותנים לו להגיע אליה? ובכלל, אפשר שתהינה אפס תקלות תדמית? כולנו בני אדם, בסך הכל.

אותן שאלות חוזרות מדי פשלה.

Continue reading

איך אי-פרסום טוב מפרסום? או: חשיבות ה-IMC לתדמית המותג.

הרבה מאד מילים הוכברו, ועוד יוכברו, על הפרסומות של סופרבול מספר 55, ששודר החודש (פברואר 2021). דיונים בשאלה מי הפרסומת הטובה ביותר, מי המצחיקה ביותר הפוגעת והכי גרועה מתקיימים בין מומחים. כך היה תמיד לגבי סופרבול בכל הזמנים. הסופרבול הוא אירוע טלויזיוני / ספורטיבי / פרסומי / תרבותי מהגדולים בתבל, המרתק אל מסך הטלוויזיה למעלה ממאה מיליון צופים ברחבי ארצות הברית. הוא נמשך שעות ארוכות ומשובץ עשרות פרסומות. גם של מפרסמים גדולים מאד וגם של מפרסמים קטנים. אלה גם אלה משלמים עבור הזכות לפרסם במהלך המשחק סכום דמיוני של חמישה וחצי מיליון דולר לכל שלושים שניות של זמן אויר. על אספקטים שונים של הסופרבול כארוע פרסומי, כבר כתבתי בעבר כאן, וכאן.

השיח סביב הפרסומות בסופרבול נפתח שבועות לפני המשחק. הספקולציות Continue reading