Site icon ענייני פרסום

מה עושים כשרוצים לגלות אחריות חברתית, או: למותג הבירה "גינס" יש בטחון עצמי

מזה זמן רב שהרגולציה כופה על יצרניות הסיגריות לציין אזהרות מאזהרות שונות על גבי אריזות המוצר ובפרסומות שלהן. מה לא נאמר באזהרות אלה לגבי הסיגריות? שהן מזיקות לבריאות, ו/ או גורמות למוות, ו/ או למחלות קשות, ו/ או לאימפוטנציה, כיד היצירתיות של המזהיר. לעומת סיגריות, למשקאות המכילים אלכוהול יש פוטנציאל נזק לא רק לטווח הארוך. פוטנציאל הנזק של המשקאות יכול לבוא לידי ביטוי בנזקים עקיפים מייד בסמוך לשימוש. נהיגה תחת השפעת אלכוהול, התנהגות אלימה ועוד.
והנה, לגבי המשקאות האלכוהוליים, דווקא היצרניות הן אלה שהחלו במהלך של רגולציה עצמית ומצאו לנכון לציין בפרסומות המלצה לצריכה מוגבלת, כמו "שתו באחריות", או "שתו כל עוד זו הנאה".
הציניקנים, ויש רבים כאלה, יטענו שמשפטים רפים כאלה, המופיעים במודעות בדרך כלל בכתב קטן ולא בולט, הם בעצם סוג של "כיסוי ישבן" ורצון לצאת טוב בעיני החברה. יתרה על כך, טוענים הטוענים, חברות האלכוהול החליטו לציין את ה"אזהרות" במודעות כפעולת מנע, כדי שהרשויות לא תדרושנה אזהרות מפורשות ונמרצות יותר, בכיתוב בולט יותר, כמו שחל על הסיגריות.

בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת ג'והנס הופקינס מדווח באתר שלו על מחקר  שבחן מודעות אלכוהול שהתפרסמו במגאזינים בארצות הברית בין השנים 2008-2010. מממצאי המחקר עולה שבכמעט תשע מכל עשר מודעות אכן כלולה אזהרה הקוראת לשתיה אחראית, אבל באף אחת מהמודעות אין הגדרה או הסבר שתיה אחראית מה היא, אין המלצה מתי יש להמנע משתיה. ובכולן האזהרות רשומות בפונטים קטנים יותר מהפונטים האחרים הכלולים במודעה.
חמור מכך, החוקרים גילו שכמעט כל המודעות בהן מופיע המסר המעודד שתיה באחריות, כוללות מסרים המעודדים דווקא את הצריכה של מותג האלכוהול. ולמעשה, האזהרות המופיעות לגבי שתיה מופרזת, נמצאות בסתירה לסיטואציות המתוארות במודעה עצמה. כפי שמודגם בסרטון סטירי זה מ"קומדי סנטרל".
נכון, יצרני אלכוהול בודדים מצאו לנכון להפיק קמפיינים המוקדשים לתוצאות אפשריות של שתיה לא אחראית, בעיקר בהקשר של נהיגה לאחר שתיה או תופעות של אלימות, אובדן שליטה, הרגשה גופנית רעה וכד'. 

החודש, פברואר 2019, נפתח טורניר הרגבי המסורתי הקרוי "שש האומות" בחסות מותג הבירה האירית "גינס". החסות של "גינס" אינה מקרית שכן שתיית בירה, שלא לומר סביאת בירה, היא חלק בלתי נפרד מתחרויות רגבי. וברור שליצרני "גינס" יש עניין רב שהצופים במגרשים, בפאבים ובבתים, ילגמו בירה "גינס" בהנאה ובשפע.
לכבוד הטורניר ולנוכח הרגלי השתיה של אוהדי משחק הרגבי, השיקו ב"גינס" משקה חדש בשם "גינס קליר". ההשקה אמורה להתקיים בצמוד לטורניר, והיא אמורה לכלול הצבה של ברזי מזיגה ושל דוכני הדגמה של המשקה. הדוכנים נועדו, כדברי דוברי החברה, לדאוג שהאוהדים לא יפסיקו להיות רוויים.
בנוסף, יצרנית "גינס" הפיקה שני סרטוני פרסומת בהם מוצג המשקה "גינס קליר". אגב, הסרטונים בוימו על ידי אותו במאי אשר ביים את סדרת הפרסומות "הגבר שהגבר שלך יכול להריח כמוהו" של "אולד ספייס".
הסרטון האחד מציג את המותג באמצעות כל הקלישאות המקובלות בסרטוני פרסומת למשקאות: עדות של המאסטר שיצר את המשקה, טקסיות המזיגה, צילומים בצילום איטי, נוזל גועש לתוך כוסות, מחוות הנאה של השותים וכיוצא באלה סמלים.
בסרטון השני לוקחים חלק שני שחקני הרגבי האירים לורנס דאלאגליו ובריאן או'דריסקול. השניים נראים מתיישבים ליד שולחן טעימות כפי שמקובל ביקבים ובמבשלות, הם מקבלים כל אחד כוס משקה, בוחנים אותו מכל הכיוונים, משיקים כוס ולוגמים. הם מאד מרוצים ומשבחים את איכויות המשקה באזני המאסטר.
ואם לא צפיתם בסרטונים עד עכשיו, בטח תשאלו מה מיוחד בסיפור? עוד השקה. ובכלל מה הקשר בין סיפור ההשקה ובין נושא לקיחת האחריות על היקף השתיה. ובכן, יש קשר.
המרכיב היחיד של המשקה החדש "גינס קליר", כפי שמדגישה היצרנית, הוא 100% H2O טהור. או במילים אחרות מי ברז רגילים. כן, "גינס" עומדת לקדם שתיית מים שיימזגו בדוכני ההדגמה ישר מברז המים שבדוכן.
אין ספק, מותג נדרש להרבה אומץ לב ולבטחון עצמי כדי להשקיע בקמפיין המגביל את השימוש בו עצמו ולהציע תחליף. לא בדרך אגב, לא בשוליים, לא בדרך של יציאה ידי חובה. אמירה ברורה וצלולה (כמו מים) המוכיחה של"גינס" יש אכן בטחון עצמי רב.

Exit mobile version