אלברט אינשטיין אמר (בערך): "לעשות אותו דבר פעם אחר פעם ולצפות לתוצאה אחרת זה בלתי שפוי". ובמילים של היום: "מה נסגר?".
"ניבאה", חברה ותיקה למוצרי טיפוח לנשים ולגברים. חברה גרמנית המשווקת את מוצריה ברחבי העולם המערבי ה"נאור". חברה סולידית, יש יאמרו שמרנית, הן במהות מוצריה – תמרוקים בסיסיים והן בשפת הפרסום שלה. ודווקא חברה זו מוצאת את עצמה עונה להגדרה של אלברט איינשטיין.
לפני כשבע שנים קוממה עליה "ניבאה" את כל חסידי התקינות הפוליטית. בקמפיין מגזינים למוצרי הטיפוח הגבריים שלה נראה גבר שחור, אוחז בידו הימנית בתלתליה העצומים של גולגולת של גבר
אוי, כמה רעש עשתה אז הפרסומת. מיליוני מילים נשפכו על היחס המבזה אותו מגלה חברת "ניבאה" כלפי הגברים השחורים, להם היא מטיפה בענייני תרבות. "גזענית", "מתנשאת", "משפילה" הכריזו המבקרים והזכירו לחברה מאיזה ארץ היא באה, מהו המטען ההיסטורי שאותו היא צריכה לשאת ועוד מיני תוכחה כאלה, עד ש"ניבאה" אשר לא היתה יכולה, כמובן, להחזיר אחורנית את מה שכבר הודפס, התנצלה והבטיחה שהקמפיין לא יימשך.
והנה, ממש בימים אלה, אותה "ניבאה", שוב מוצאת את עצמה נאלצת להתנצל בדיוק באותן נסיבות.
בקמפיין פייסבוק לסדרת דאודורנטים שאינם משאירים סימנים נראית אישה לבושת חלוק רחצה לבן בוהק, מצולמת מאחור ושפע שערה גולש על גבה. בצד האישה מופיע תמונה קטנה של אריזת
"גזענית" קראו מייד המבקרים, "אפליה" הכריזו.
"ניבאה פרסמה מייד הודעת התנצלות ואף הורידה את הקמפיין והעלימה כל זכר שלו ככל שיכלה. "אנחנו מתנצלים מעומק הלב בפני כל מי שמוצא עצמו נעלב מהפוסט שלנו. גיוון והזדמנות שווה הן ערכי יסוד של ניבאה. המותג שלנו מייצג סובלנות, שונות והזדמנות שווה". באמת!
אז מה קרה? מישהו נרדם בשמירה? אולי בכל זאת מעת לעת מבצבץ משהו עמוק הטבוע בקוו המחשבה של האירגון?
ורק אל תגידו שעושים את זה בכוונה, ושפרובוקציה זה דבר טוב, ואין כזה דבר פרסום רע. יש. הנה.
האם ניבאה חברה גזענית? או: דווקא יש דבר כזה פרסום רע
