קטגוריה: Uncategorized

חברת התעופה איבדה נוסע, או: להתראות ביורו

משחקי גביע העולם בכדורגל, מוסקבה 2018, חלפו עברו. וכמו קצף על פני המים נותר רק זיכרון רחוק ועמום. עיסוק בהם נראה כמו העיסוק הכי לא אקטואלי ומיותר בעולם.
אבל פרסומת קטנה של חברת התעופה הבריטית בריטיש איירווייס, מחזירה לזיכרון את המשחקים הללו, ויותר מכך את התקוות, הפאתטיות יש לומר, של הנבחרת האנגלית, הלוזרית הנצחית.
כזכור, משהגיעה נבחרת אנגליה לשמינית הגמר, איבדו האנגלים קשר עם המציאות. אוויר הפסגות דליל החמצן בשילוב אלכוהול הבירות האהובות גרם להם לאבד את הקשר עם המציאות, והם החלו לפנטז, ואולי להזות, על כך שהם יכולים לזכות בגביע העולם. וכמי שמספרים לעצמם ולעולם

שהם אלה שהמציאו את משחק הכדורגל, ושאנגליה היא היא הבית האמיתי של המשחק, הם טבעו את האמירה היומרנית: "להחזיר את הכדורגל הביתה" (לא פחות).
הפרסומת של בריטיש איירווייס, קטנה נחמדה ומחוכמת, משקפת את האווירה האופורית המנותקת שאפיינה את אנגליה כולה. הפרסומת נראית כמו הספח הנמצא בקצה של כרטיס עליה למטוס, עליו נראים הפרטים הבאים:

כרטיס עליה למטוס שלא נעשה בו שימוש

שם הנוסע: כדורגל
מוצא הטיסה: מוסקבה
יעד הטיסה: הביתה (הדהוד לאמירה ההיא)
מס' הטיסה: 018 BA (שנת 2018?)
תאריך: 15 ביולי (תאריך המשחק)
שעת הטיסה: 18:00 (שעת המשחק)
שער (GATE): דרום (South). (יו, מגניב, משחק מילים – Southgate)
שעת סגירת השער: 1966 (השנה בה הנבחרת האנגלית זכתה בגביע העולם בפעם האחרונה)
מושב: H52 (?)

זהו. רק חבל שהנוסע לא הגיע לטיסה.

מכונית בלי מכונית, או: יצירתיות ונועזות זה לא לחלשים

הצופים בטלוויזיה, המאזינים לרדיו והגולשים באינטרנט אינם יכולים להתחמק, בימים אלה, משפע הפרסומות למכוניות הגודש את אמצעי התקשורת. אין מותג, מהעממי ביותר ועד היוקרתי ביותר (בלי להזכיר שמות) שאינו מודיע לציבור הרחב על קיום "ימים מיוחדים" בהם ניתן לרכוש את המותגים הללו ב"תנאים מיוחדים", הנחות, מבצעים, הטבות כל מותג כיד הדמיון הטובה של מנהלי המכירות שלו. לא יהיה זה מוגזם לומר שלמעט מתן שם יצירתי ומבדל למבצע, אי אפשר להאשים את הפרסומות הללו בעודף יצירתיות, ואולי אפילו אפשר לומר שהיצירתיות היא מהן והלאה.

גם פרסומות למותגי הרכב השונים בתקופות שבין המבצעים (שהולכים ומתרבים ככל שנרשמת ירידה בהיקף המכירות ועליה ברמת התחרות), אינן מפגינות יצירתיות נכרת. המתכונת שבלונית וכמעט אחידה: מכונית נוסעת בכבישים מפותלים בין יערות ונחלים ונהג / זוג / משפחה חווים הנאה מרובה, או לחילופין מכונית נוסעת במזג אוויר סגרירי, ערפילי, בין עצים של יער עבות ונהג גברי ומסוקס גובר על איתני הטבע, או כל וריאציה על הנושא והעיקר שהפרסומת תציג את המכונית, את הדרך, את המשתמשים ואת החוויה או החיסכון.

על רקע המבצעים והשבלונות נחמד להזכר במספר דוגמאות מארכיון הפרסומות.

Continue reading