
RTM (Real Time Marketing) מילת קסם. כל מנהל תוכן (כך קוראים היום גם לפרסום) אורב לכל הזדמנות כדי להפציץ עם RTM, איתו יוכל לקבל תשומת לב, לייקים, שיתופים ואיזכור מפרגן בקבוצות פייסבוק רלוונטיות.
ההנחה הרווחת היא שה-RTM בא לעולם עם הופעת הדיגיטל.
ואכן, לדיגיטל יש את התכונות המאפשרות את קיומו הנרחב. למשל המיידיות, בזכות הדיגיטל פרק הזמן העובר מהרעיון ועד לחשיפה יכול להיות קצר ביותר. או למשל, יכולות החשיפה הנרחבות בפלטפורמות רבות, או במיוחד, יכולות השיתוף אשר יוצרות שיח רב.
אבל האם ה – RTM הוא עניין חדש? האם צריך היה לחכות לעידן הדיגיטלי כדי שה- RTM יבוא לעולם? ובכן, כמו בתחומי פרסום שונים, התשובה הפשוטה היא לא. RTM היה עוד לפני הדיגיטל, ועוד לפני שידעו לקרוא לו RTM. נכון, הוא לא היה מיידי כמו בדיגיטל, הוא לא היה נפוץ כמו בדיגיטל, וספק אם היתה לו קהילה מתפעלת אוטומטית, כמו בעידן הדיגיטל. ה- RTM ההוא היה הכי "Real Time" שהיה אפשרי באמצעים שהיו אז. ומדובר בשנת 1924. והנה הספור:
מועדון הכוח וינה מבקר בארץ ישראל
בתחילת המאה הקודמת, הוקם בוינה שבאוסטריה מועדון ספורט יהודי בשם הכוח, שהפעיל מספר רב של ענפי ספורט. בין השאר פעלה במועדון קבוצת כדורגל, שהיתה מוצלחת ביותר. מתחילת פעילותה השתתפה קבוצת הכדורגל של הכוח וינה בליגות הרשמיות ובתחילת שנות העשרים עלתה לליגה הראשונה. בעונות הכדורגל של 1924 ו-1925 זכתה הכוח וינה באליפות אוסטריה בכדורגל. הקבוצה גם יצאה למשחקי ידידות באירופה, וזכתה בנצחונות רבים, כולל על קבוצות מהליגה הראשונה באנגליה. בחודש ינואר 1924 ביקרה הכוח וינה בארץ ישראל ושיחקה נגד קבוצות כדורגל יהודיות וקבוצות כדורגל של הבריטים. את מכבי תל אביב היא ניצחה בתוצאה 11:2, למרבה השמחה.
חברת האחים מספרו עושה RTM לביקור
אחת מהחברות המובילות לייצור סיגריות בארץ ישראל של אותה תקופה היתה חברת אחים מספרו, אשר ייצרה ושיווקה מספר מותגי סיגריות. חברת מספרו היתה, כמו שאר יצרניות הסיגריות אחת המפרסמים הגדולים והיצירתיים ביותר. חברת מספרו היתה מהמפרסמים הראשונים שפרסמו מודעות לרוב. כולל סדרות של מודעות, אשר יכולות להחשב כקמפיינים הראשונים בפרסום העברי בארץ ישראל.
אחת הסדרות כללה למעלה מחמישים מודעות. היא היתה מבוססת על מודעה מכירתית שבתוכה, ובלי קשר ישיר לשאר תוכנה, נשתל טקסט מחורז בן 4-5 שורות. בטקסט היתה התייחסות לנושא מסוים. סדרה זו, שכונתה לימים אנתולוגיה מספרו, ראויה להתייחסות בפני עצמה.
והנה, במודעה של חברת הסיגריות מספרו, אשר פורסמה כחלק מהקמפיין אנתולוגיה מספרו ביום 9 בינואר 1924
היה כלול השיר הבא:
למנצח ל"הכח" שיר!
ברוכים הבאים כל חברי "הכח"
גאון עמנו אתם הדור בעל השריר:
חזקו ואמצו את כל ההולך שחוח
ועשנו סיגריות "חנון", "חיט", "אמיר"!
את החלק המחורז הזה כתב, ככל הנראה, המשורר אביגדור המאירי, אשר היה העורך הספרותי של העיתון דאר היום בו התפרסמה המודעה, כמו שאר הקמפיין.
אין ספק RTM לכל דבר ועניין. אז, אין חדש תחת השמש.