אל תלקקו את האצבעות, או: האם יהיו חיים אחרי המגיפה?

"כל כך טוב, שללקק את האצבעות", זה התרגום הבינוני לסיסמא הותיקה של KFC, רשת המזון המהיר הבינלאומית המגישה חלקי עוף מטוגן : "finger lickin' good", סיסמא שהולכת עם המותג מאז שנת 1956 (עוד מעט 70 שנה).

הסיסמא מופיעה מאז שנהגתה בכל מקום. על קירות המסעדות, על המפיות, הכוסות, השקיות, הקופסאות וכמובן גם בכל מופעי הפרסומת של KFC. היא עד כדי כך חלק בלתי נפרד מהמותג, עד שהרשת החליטה לתרגם אותה לשפת המעשה. KFC הונג קונג הוציאה לשוק, לק לציפורניים בגוונים שונים, שניתן לאכול (ללקק) אותו והוא בטעם העוף המטוגן של קנטקי. זה אחד מסרטוני הפרסומת למוצר. אגב, הרשת הוציאה בעבר גם קרם הגנה לשיזוף בניחוח עוף מטוגן, אבל זה לא שייך לענייננו, ומי שמעוניין לקרוא את כל תיאור המהלך, יוכל לקרוא זאת כאן.

בסוף חודש פברואר השנה, 2020, שניה וחצי לפני שפרצה המגיפה לחיינו ושיבשה הכל, השיקה רשת KFC קמפיין חדש שכל כולו תמונות של אנשים מלקקים את אצבעותיהם. סרטון מאד חושני הממחיש בצורה הויזואלית ביותר מה פירוש הביטוי "ללקק את האצבעות". עם פרוץ המגיפה קמה צעקה גדולה סביב הסרטון המציג התנהגות בלתי הגיינית בעליל, מנוגד לכל דרישות התברואה. KFC החליטה לגנוז את הקמפיין בצורה מיידית והסירה את כל זכרו מכל מקום אפשרי. ללא ספק צעד אמיץ אך מתבקש.

מחודש מרץ עברה כמעט חצי שנה, החיים חוזרים אט אט למסלול, לא לחלוטין למסלול המוכר, אבל מסלול המאפשר חיים בשיגרה חדשה. חלק מהחזרה למסלול הוא גם חזרה לצריכת מזון מהיר. KFC כמו רשתות מזון מהיר אחרות החליטה לחזור ולפרסם. אבל כאן התעוררה בעיה. מה עושים עם הסיסמא "ללקק את האצבעות"? הרי אסור, זה לא בריא, לא הגייני, מטיף להתנהגות פסולה. מה עושים עם סיסמא בת 70 (כמעט). את פרופסור לס האשימו בזמנו שאמר שההתנהגות הנכונה בזמן המגיפה היא להתנהג רגיל גם במחיר של הקרבת האוכלוסיה המבוגרת. אז פרופסור לס הכחיש שאמר, וטען שדבריו הוצאו מהקשרם וכו'.

אבל KFC, עשתה בדיוק את זה. היא המשיכה בחיים תוך הקרבת הסיסמא הותיקה. ואל ייקל הדבר בעיניכם. להפרד מסיסמא שלא רק ליוותה את המותג כל כך הרבה שנים, היא היתה כל מהותו, חלק בלתי נפרד מאישיותו ונכסיותו. אבל לפרסם צריך, אם חפצת חיים היא הרשת, ולהשתמש בסיסמא אי אפשר. אבל הדרך בה נקטה KFC היא המעניינת.

בקמפיין הטלוויזיה והחוצות, כמו גם בדיגיטל, טושטשה הסיסמה, על ידי פיקסלים גדולים. כלומר היא לא נעלמה לחלוטין, היא לא הותירה חלל ריק, היא שם, אבל לחלוטין לא ניתן לקרא אותה. כך גם על הכוסות והאריזות ובכל מקום שהסיסמה הופיעה. כפי שמתואר בסרטון הזה. יתרה על כך, החברה גם מבקשת: "תשכחו מה שאמרנו לכם כל השנים". וגם מזכירה שלפני שבכלל מקרבים אצבעות לפה יש לרחוץ אותן.

האם המשמעות הדבר שרשת KFC זונחת את הסיסמא שלה? האם כך יישאר המצב? או שאולי זה מצב זמני בלבד עד יעבור זעם והסיסמא הישנה והטובה עוד תשוב לשרת את המותג? למרבה המזל, בניגוד לתוצאה של מה שמיוחס לפרופסור לס, בפרסום יש גם תחיית מתים.

דעתך חשובה מאד, לכן כל תגובה תתקבל בתודה רבה.