קולונל שאינו מפקד על חיילים? או: מה הקשר בין תרנגולות ובין פיתוי?

קולונל סנדרס היה איש אמתי. שמו המלא היה קולונל הרלנד דייויד סאנדרס. אבל קולונל סנדרס לא היה איש צבא. הוא נקרא קולונל כי הוא זכה לקבל ממושל מדינת קנטקי שבארצות הברית, את עיטור הכבוד "קולונל של קנטקי". מי שתרמו תרומה יוצאת דופן לחברה בקנטקי, מקבלים עיטור זה. תרומתו למדינת קנטקי של סנדרס, אשר היה בעצם איש עסקים, היתה בכך ששמה של המדינה שגור וידוע בפי רבים ברחבי העולם. הרבה מעבר לערכה האמתי של מדינה לא גדולה זו בדרום ארצות הברית. סנדרס עשה זאת בדרך הבטוחה והשגורה, קיבותיהם של בני האדם. השם קנטקי מופיע בשמה של הרשת "קנטקי פרייד צ'יקן", או בקיצור KFC. רשת המאביסה את הסועדים בה בנתחי עוף מצופים בציפוי שמתכונו סודי והמטוגנים בשיטה ייחודית, והנמכרים בדליי קרטון במידות שונות.

אף שברבות הימים מכר סנדרס את הרשת לאחרים, הוא נותר דמותה הייצוגית ודמותו שהתעצבה במהלך השנים מהווה חלק בלתי נפרד מהלוגו של הרשת. את המראה שלו הכולל שפם וזקן-תיש, הוא אימץ לאחר שקיבל את תואר הכבוד "קולונל". להשלמת המראה, הוא אימץ לעצמו גם מעיל שחור, אותו הוא החליף מאוחר יותר במעיל לבן, והוסיף עניבת סרט קשורה סביב צווארון החולצה הלבנה שלו. בעשרים שנות חייו האחרונות הוא הופיע בציבור אך ורק במראה זה.

וזה מביא אותנו למונח "דמות המותג" (BRAND CHARACTER).

אנחנו מכירים דמויות מותג רבות ומפורסמות. הארנב של אנרג'ייזר, התינוק של במבה, ילד הבצק של פילסברי, התוכי של בזק בינלאומי, הן רק אחדות מדמויות המותגים בארץ ובעולם. תפקידה של דמות המותג היא לגרום לכך שהמותג יזוהה בקלות ובמדויק, תוך מתן איפיונים מדוייקים של אישיות (BRAND PERSONALITY) ומבלי שיהיה צורך להכביר מילים. מותגים משקיעים רבות בדמויות המותג שלהן, ומשלבות אותן בפעילות התקשורת השיווקית שלהן. דמותו של הקולונל סנדרס משמשת דמות המותג של KFC. והיא מופיעה בצמוד לאותיות הלוגו, על המפיות, הכוסות והמיכלים, על השלטים, וכמובן בפרסומות בכל אמצעי הפרסום.

וכאן אנחנו מגיעים לאמצעי הפרסום הקרוי תוכן ממותג (BRANDED CONTENT)

תוכן ממותג הוא חבר במשפחה שלמה של אמצעים אותם אנחנו מכנים בעברית בשם הכולל תוכן שיווקי. באנגלית, לעומת זאת, קיימת הבחנה בין חברי המשפחה. המוכר שבהם הוא כאשר מותג מסוים משולב בתוכן מסוים, סרט, תכנית טלוויזיה, קליפ מוזיקלי ועוד. כמו למשל שימוש במיקסר של מותג מסוים בתכנית בישול, או הופעה בחדשות הבוקר של מומחה פיננסי ששמו ושם הבנק בו הוא עובד מופיעים בבירור על המסך. מוכרת מאד הסצנה בסרטו של שפילברג חבר מכוכב אחר, בה גיבור הסרט מפתה את איטי לצאת ממחבואו ולבוא אל תוך הבית באמצעות סוכריות REESES PIECES, אשר הפכו בזכות זאת ממותג זניח למותג רב מכר. לתוכן שיווקי שכזה קוראים באנגלית PRODUCT PLACEMENT. ועל כך כבר נכתב כאן בעבר.

התוכן הממותג, כשמו, הוא יצירה העומדת בפני עצמה אשר הנושא שלה או הציר המרכזי שלה הוא מותג מסוים. המותג הוא שמזמין, מממן ומפיק את היצירה. תוכן ממותג אינו עניין חדש והוא קיים במגוון סוגי יצירה. כזה היה הספר THE BULGARI CONNECTION, ספר מתח המתאר שוד חנות הדגל של חברת התכשיטים בולגרי בלונדון. את הספר, אשר ראה אור בשנת 2002, הזמינה ומימנה חברת בולגרי מהסופרת פיי וולדון. וכזה הוא הסרט לגו המבוסס כולו על אבני הפלא הדניות.

חשיבותו של התוכן הממותג ותרומתו למותג

יתרונו הגדול של התוכן הממותג הוא בכך שהוא תוכן. כלומר אלמנט המעורר עניין בקרב נחשפים אליו. בכך הוא שונה מפרסומת שהיא אלמנט מעורר התנגדות אשר הנחשפים אליה עושים כל מאמץ כדי להמנע מצפיה בה. צרכני תוכן, וצרכניותיו, משתמשים באמצעים שונים כדי שלא להיות מופרעים על ידי פרסומות. החל חוסמי פרסומות בדפדפנים, ועד צפיה נדחית בטלויזיה.

תוכן ממותג גם מאפשר למותגים לצלוח את האוקיאנוסים הגועשים של ריבוי המסרים השיווקיים הנמסרים באמצעות אמצעי הפרסום השונים. הן בטלויזיה, הן באתרי החדשות, הן ברדיו והן ברשתות החברתיות, הפרסומות רודפות את הצרכן וזועקות באזניו עד אשר הוא נאטם אל כולן. נדרש מאמץ גדול מצד מותג כדי לבלוט מעל הגודש הרב ולהגיע את תשומת ליבו של מי שנחשף אליו יחד עם כל הרעש. התוכן הממותג מגיע אל הצרכן בשובה ונחת. עוקף את כל המכשולים ומזמין את עצמו לתשומת ליבו של הצרכן המאמץ אותו בשמחה. התוכן הממותג, אם הוא עשוי כהלכה, מעניין את הצרכן המפנה אליו ברצון את מלוא הקשב.

דבר זה מאפשר לתוכן הממותג, המוצלח כמובן, להעביר את שפע המסרים שיש למותג להעביר, יוצר דיאלוג נעים עם הצרכן ומקרב אותו. בדרך זו נוצרת אצל הצרכן אהדה וחיבה אל המותג על בסיס מערכת הערכים של המותג כפי שבאים לידי ביטוי בתוכן, עד כדי נכונות לקשור קשרי ידידות, כלומר רכישה ואימוץ.

וזה המקום לחזור אל הקולונל

דמותו של קולונל סנדרס היא נכס חשוב של המותג KFC ואך טבעי הוא שהיא תככב ביצירות של תוכן ממותג. ואכן, בשבת 13 בדצמבר 2020 הוקרן בערוץ Lifetime, מיני סרט באורך 15 דקות הנקרא מתכון לפיתוי, אשר גיבורו הראשי הוא לא אחר מאשר הקולונל סנדרס (בכיכובו של מריו לופז). מיותר לציין שאת הסרט, אשר הופק על ידי הערוץ, יזמה ומימנה רשת KFC. מדובר בסרט אהבה רומנטי לכל דבר והוא משודר כחלק מלוח השדורים של הערוץ. לא כפרסומת. וזה ה"בקרוב" של הסרט.

מנקודת המבט של המותג, אפשר לראות כאן נסיון למיצוב כמותג נחשק, מסעיר, וגם רומנטי ומסתורי. בסוגריים יצוין שבמקביל לשידור הסרט התקיים גם מבצע קד"מ של KFC בשיתוף פעולה עם שירות משלוחי האוכל של אובר.

מתכון לפיתוי הוא רק האחרון בסדרה של מופעי תוכן ממותג של KFC. ארוע תוכן ממותג אחר, בו לקחה דמותו של הקולונל חלק היה פרק בסדרה "היסטוריה שיכורה" בערוץ הקומדי סנטרל בארצות הברית. בסדרה מארח יוצר הסדרה והמגיש הקבוע, דרק ווטרס, שחקן קומי אחר לשיחה הזויה של שני שיכורים על מאורעות ותאריכים אמיתיים שהתרחשו בהיסטוריה. אחד מפרקי הסדרה הוקדש ביוזמת KFC לקולונל סנדרס. לכאורה, הזיהוי של KFC  עם אווירת שיכורים וקלות ראש היה יכול להזיק למותג, אולם הבחירה לא היתה בקלות דעת. KFC מקדמת את המיצוב של המוצר שלה, בין השאר, ככזה המתאים לצריכה לאחר שתיה מרובה, להורדת השפעת האלכוהול.

ולא רק סרטים

KFC הוציאה לאור, לפני מעט יותר משנה, משחק סימולציית דייטים בשם אני אוהב אותך קולונל סנדרס. המשימה של השחקן במשחק, הממלא תפקיד של סטודנט בבית ספר לקולינריה, היא לקבוע דייט עם חברו לספסל הלימודים, הקולונל סנדרס.

לפני יותר משלוש שנים, מספר ימים לפני יום האם בארצות הברית, הוציאה חברת KFC רומן רומנטי בשם כנפיים רכות של תשוקה. את הספר, המחזיק 96 עמודים, "כתב", מי אם לא, הקולונל סנדרס, הוא ולא אחר. הספר, רומן לאמהות כמובן, מספר על ליידי מדליין פרקר. זו נקרעת בשל הצורך לבחור בין חיים מסודרים ושלווים ובין תשוקה יוקדת ליורד ים מסתורי ויפה תואר בשם הרלנד סנדרס. את הספר ניתן היה להוריד חינם באמאזון

ואסור לשכוח שיום האם הוא אחד מימי המכירה החזקים ביותר של KFC. ילדים רבים, האמורים למלא את מלאכות הבית באותו יום, בוחרים בארוחה ממוצרי הרשת. ולכן בנוסף לספר הפיתויים, הוענקה גם הנחה לרוכשים ממוצרי הרשת, וכל המהלך לווה בתשדיר פרסומת בטלוויזיה וברשת.

ובהערת אגב, לא רק תוכן ממותג יודעי ב KFC ליצור סביב דמותו של הקולונל. הם הפכו אותו למשפיען וירטואלי. כמו משפיענים וירטואליים אחרים יש לקולונל נוכחות באינסטגרם. יש לו מעל מיליון ושליש עוקבים (יותר ממחציתם גברים. הוא מפגין ערכים של חדשנות, השראה לסנון חיים, לשיתופי פעולה מלאי השראה והצעות עסקיות בלתי שיגרתיות. על פי עדותו הוא מכוון לדור ה Z.

לסכום

הקולונל סנדרס הוא דמות. פנים רבות לו: ממציא, רומנטיקן, איש עסקים מצליח, נחשק, אם למנות חלק מתכונותיו. דמותו אמורה להאציל על המותג אותו הוא יסד כשבעים שנה, KFC. בזכות הדמות המורכבת והרב גונית שיצרו במשרד הפרסום W+K יכול הקולונל לקחת חלק ואף להוביל מופעי תוכן ממותג שהשפעתם ארוכת טווח ולא בהכרח להשגת מטרות מיידיות.

דעתך חשובה מאד, לכן כל תגובה תתקבל בתודה רבה.